Hátamon a házam!

Mit vigyünk magunkkal többnapos túrára?

Vandortura-hatizsakos-tura

Előfeltétel: hátizsák és bakancs!

• Bejáratott, kipróbált, magas szárú, lehetőleg vízálló bakanccsal induljunk csak útnak. Fontos a jó tartás, mivel a nehéz hátizsák miatt extra igénybevételnek leszünk kitéve, így nem árt ha biztosak lépteink. A cipő talpa legyen mélyen barázdált és jól profilozott. Érdemes a nagy gyártóktól származó speciális talpakat előnyben részesíteni (Vibram, Contagrip). Indulás előtt ápoljuk le a lábbelit és ha hosszú útra megyünk gondoskodjunk a túra közbeni cipőápolásról is.

• Megfelelő méretű, kényelmes, jól pakolható legyen a hátizsákunk. Olyan hátizsákot válasszunk, mely saját testalkatunknak is, és a leendő felszerelésnek is megfelelő méretű! A hátizsáknak legyen tartása és jól rendszerezhessük benne dolgainkat, mindig tudjuk, hogy mi hol található!

Amit napjában egyszer használunk (jellemzően ilyenek az alvás kellékei), azt a hátizsák aljára, a nehéz tárgyakat (sátor) a gerinchez közel, középmagasan, a gyakran használt apróbb dolgokat (poncsó, térkép) a kisebb rekeszekbe, gyorsan hozzáférhetően helyezzük el. Az amerikai Osprey cég igen széles palettán kínálja prémium minőségű hátizsákjait, mindenki megtalálhatja köztük az igényeihez és pénztárcájához illő modellt.

Osprey-atmos-aura-ag-hatizsak

1. Az alvás problematikája: sátor vagy szállás?

Ezt jó előre meg kell tervezni, ugyanis nagyban befolyásolja majd a túra jellegét, hogy minden nap civilizált körülmények között hajtjuk-e fejünket álomra vagy a felszerelésünk nyújtotta kényelemben. Elvitathatatlan előnyei vannak a szálláshelyes megoldásnak, de az „igazi” bakancsosok a sátrat választják. A sátor viszont nehéz. Lehetőség szerint válasszunk könnyű, kompakt, vízálló sátrat!

Egy ilyen sátornak általában könnyített üvegszálas vagy alumínium rudazata van, a hálófülke pedig össze van már előre kapcsolva a külső ponyvával. Érdemes a cövekeket is ellenőrizni és a lehető legkönnyebbet beszerezni még ha gyárilag nehéz acél cövekeket kaptunk is sátrunkhoz. Az ideális sátor tömege körülbelül 1-2 kg/fő. Javítókészlet és/vagy duck tape is legyen nálunk az estleges sátor sérüléseket javítandó.

Vandortura-hatizsakos-tura

A túra után a hálófülkét vegyük ki és tisztítsuk, a sátrat csak tisztán csomagoljuk el!

2. Hálózsák és derékalj

Amennyiben megszületett a döntés szálláshelyet illetően, jöhetnek a pihentető alvás segédeszközei: a hálózsák és a derékalj. Ügyeljünk a megfelelő tömeg/csomagméret/hőtartás arányra a hálózsák esetében! Hazánkban, nyári időben 0-10 Celsius fok közötti, úgynevezett 2 vagy 3 évszakos hálózsákok megfelelőek lesznek. Azért azt ne feledjük, a hálózsákok komfort, limit és extrém hőfok adatai tájékoztató jellegűek azt az egyéni hőérzet, a nem (hölgyek fázósabbak általában a férfiaknál), testsúlyunk, éhségérzetünk, általános és pillanatnyi fizikai állapotunk is jelentősen befolyásolhatják.

Vandortura-hatizsakos-tura-derekalj

Nem elég ugyanakkor a megfelelő hálózsák, valamivel el is kell magunkat szigetelnünk a hideg talajtól. Ezt a célt szolgálják a különböző polifoamok, isomatok, önfelfújódó matracok. Bármelyik jó megoldás lehet, de azért ne az otthoni kényelmet keressük!

3. Tábori konyha

A túra gázfőzők széles választékban kaphatóak, szükségünk lesz még hozzá passzoló gázpalackra és némi konyhafelszerelésre. Minden esetben győződjünk meg a túra előtt, hogy gázfőzőnkhöz megfelelő gázpalackot szereztünk-e be mert létezik csavaros, átszúrós és úgynevezett Easy Click-es gázpalack is. Mivel repülőgépre felvinni nem lehet az ilyen palackokat, ezért ha külföldre utazunk is járjunk utána, hogy a cél országban hol tudjuk majd beszerezni a kívánt gázpalackot.

Vandortura-hatizsakos-tura-spork

Praktikus megoldás lehet evőeszközként a svéd Light My Fire cég sporkja, mely kicsi, ultrakönnyű és nem mellesleg nagyon jó áron hozzá lehet jutni. Aki pedig nem elégszik meg a műanyag evőeszközzel, annak itt a titánium változat. Szükségünk lesz még egy vízforralásra alkalmas fém edényre (anodizált alumínium, acél, titán stb.) és esetleg serpenyőre. Érdemes olyan edényt választani, amibe a gázpalack, gázfőző és az evőeszköz is belefér, így kisebb helyet foglal majd a konyhánk a táskában. Mosogatásra olyan szert válasszunk, amely környezetbarát, de még az ilyen szereket is élővíztől távol használjuk! A Sea to Summit cég Wilderness Wash-ja például tisztálkodáshoz, mosáshoz és mosogatáshoz is megfelelő, citronella és szantál tartalma pedig távol tartja a rovarokat.

4. Ruházat

A megfelelő oVandortura-hatizsakos-tura-merinoutdoor ruházatról korábban már írtunk. A merinó gyapjúból készült ruhák remek tulajdonságait nem győzzük hangsúlyozni. Több napos túra során nem mindig van módunk fürdeni, mosni és minden nap tiszta ruhával kezdeni a napot. Üdítő élmény, mikor az ember 2-3 napos merino gyapjú aláöltözete semmilyen kellemetlen „bukéval”  nem rendelkezik, csak egyszerűen természet illata van! Érdemes még előnyben részesíteni a különböző technikai túranadrágokat is, mivel roppant könnyűek és ellenállóak.

5. Kiegészítők

Kiegészítőkről is volt már szó korábban, de azért mindig van mit hozzátenni:

Nagyon jó szolgálatot tesz egy pár könnyű, jó minőségű túrabot. Átmozgatja a felsőtestet, csökkenti a lábak terhelését és lépésbiztonságot ad. Ha esetleg sátor nélkül, egy ponyvából készítünk menedéket magunknak, remekül használhatóak rudazatként.

Elsősegélycsomagot feltétlenül vigyünk magunkkal és nem árt ha használni is tudjuk a benne rejlő dolgokat, érdemes tehát leporolni az elsősegélyről tanultakat a túra előtt. A gyári EÜ felszerelést egészítsük ki személyre szabottan, gyógyszerekkel, csipesszel, ollóval.

Fejlámpa hasznos lehet ha „belecsúszunk” a napba és sötétben kell(ene) botorkálni. A tölthető elemekről és az energiapótlásról is gondoskodnunk kell persze hosszabb távon. Jó szolgálatot tehetnek a Goal Zero cég napelemei és akkumulátorai is.

Vandortura-hatizsakos-tura-goal-zero

6. Felszereléslista

Az alábbiakban kísérletet teszünk egy általánosan használható felszereléslista létrehozására, amely lista évszaktól, a túra sajátosságaitól és az egyéni igényektől függően természetesen nagy mértékben módosulhat:

1. Bakancs
  17. Kamásli
  18. Túrazokni
  19. Túraalsó
  20. Aláöltözet (alsó és felső)
  21. Túranadrág
  22. Polár felső
  23. Héjkabát, softshell vagy poncsó
  24. Kesztyű
  25. Napszemüveg
  26. Higiéniai kellékek (fogkefe, fogkrém, környezetbarát tusfürdő, tábori zuhany stb.)
  27. Mikroszálas törölköző
  28. Papucs vagy szandál
  29. Napelem, akkumulátorok
  30. Telefon
  31. Instant energia (izotóniás termékek müzli, aszalt gyümölcsök, MA Baker stb.)