Fjällräven Classic vándortúrán jártunk Svédországban 3. rész

Fjallraven-classic-tjaktja-hago

3. nap Tjäktja-Alesjaure

Napfényes napra ébredünk, a patak túloldalán rénszarvas csorda álldogál egy nagyobbacska hófolton. Nem nagyon zavartatják magukat, van időnk fényképezni, videózni.

Összepakolunk és vidám időben indulunk meg a völgyet záró hágó felé. Szépen komótosan, több kisebb szerpentint érintve érünk fel a túra legmagasabb pontjára, a még hófödte Tjäktja-hágóra. Itt is kapunk valamit a rendezőktől, a csúcsfotó mellé kis édesség dukál. A rendező hölgy nagyon kedves, mindenkihez van egy-két bátorító, lelkesítő szava. Búcsúzunk, majd megindulunk lassan lefelé.

Fjallraven-classic-renszarvascsorda

Ez a túra legkövesebb szakasza, ami nyilvánvalóan hízelgő kijelentés a Fjällräven Classic egész útvonalát tekintve. Helyenként csak a felfelé meredező vékony sziklataréjokon egyensúlyozunk. Nagyon sokáig tart, mire lejjebb ereszkedünk és kisebb esésű, könnyebben járható terepre érünk. Túratársainknak szerencséjük van, megpillantják az igazi fjällrävent, vagyis a sarki rókát!

Mi mást pillantunk meg, lassan kibontakozik a távolból a következő ellenőrzőpont sátortábora. Átkelünk egy igen széles, erős sodrású folyón, majd felkapaszkodunk a domb tetején lévő pontra. Rengeteg a szúnyog, és biztosan a zord körülmények teszik, de sokkal rámenősebbek, mint a hazaiak. Van, hogy egy csapásra 5 szúnyogtetem marad az ember tenyerén... Muszáj ellenük védekezni, fújjuk magunkra a különböző rovarirtókat, mi a Care Plus cég készítményétől nyerjük el a megváltást, egyik túratársunk pedig mechanikai védelmet vet be.

Fjallraven-classic-szunyogok

A következő ellenőrzőpont Alesjaure. A házak egy domb tetején állnak, már messziről kivehető sziluettjük. A menedékház boltjában van mi szem-szájnak ingere, teát és felvarrót vásárolunk magunknak. Feltöltjük megfogyatkozott készleteinket és a csapat egy része kipróbálja a szaunát. Két csoportra bomlunk, a szaunásra és a tovább ballagókéra, így egyeztetünk, hogy valahol a következő 5 kilométeren tábort ütünk. Ebből az ötből végül kilenc lesz, így a vándortúra leghosszabb etapját tudjuk magunkénak a nap végén.

Az alesjaure-i tó mellett vezet az út, rengeteg-rengeteg szúnyog zümmög körülöttünk. Alkalmas táborhely nem nagyon van. A távolban sátrakat látunk sokasodni egy dombtetőn, ebbe vetjük minden bizadalmunkat. Végül megérkezünk és a hely is megfelelő sátrazásra, egy német pár és a túrán megismert norvégiai magyar fiúk sátraival együtt lepjük el a dombtetőt.

Találkozunk egy rendező úrral Lars-szal, akivel elbeszélgetünk a Fjällräven Classic rendezői oldaláról. Megtudjuk, hogy az összes rendező társadalmi munkából teszi dolgát, ő speciel mint pontőr és „cheerleader” tevékenykedik. Ragtapasszal és cukorkákkal felfegyverkezve járja végig az utat, mindenkihez van pár kedves szava, mesél, kérdezősködik, látszik szívügye a túra. Svédország déli részéről érkezett 1900 kilométert tett meg, hogy a szabadságán a segítségünkre legyen.

Az indulók idén is 2500-an vannak, legnépesebb náció természetesen a svéd, másodikok a németek, őket pedig a dél-koreaiak követik. Kérdésemre, hogy télen is járják-e a Kungsledent azt a választ kapom, hogy a völgyekben összegyűlő 4 méteres hó, hideg és a rövid nappalok ellenére igen, sőt még talán többen is teljesítik, mint nyaranta!

Fjallraven-classic-panorama

A panoráma lenyűgöző, a sydney-i operaházra emlékeztető hegyek, az elnyújtott tó és viharfelhők. Felmerül bennünk, hogy ha már ennyit jöttünk ma, lehet másnap a célban is lehetünk és az előre betervezett 5 nap helyett, hamarabb végezzünk a túrával. Ennek sok előnye lenne, nem is beszélve arról, hogy a túra utolsó 10 kilométere nemzeti parki területen halad át, így sátorozni is csak két kijelölt helyen lenne szabad, ahol garantált a zsúfoltság. A végleges döntést másnapra halasztjuk.

4. nap Kieron-Abisko

Már a szokásosnak mondható borongós időben kezdjük a napot ma. Nem panaszkodunk, hiszen pár nappal a Fjällräven Classic előtt megrendezett és azzal megegyező útvonalon haladó, Arctic Ultra futóverseny teljes ideje alatt esett az eső.

Pallók, gazdagodó aljnövényzet, nyírfák ismét. Jobbról megjelenik egy nagyobb folyam, Kieron előtt ezen kelünk át és kristálytiszta vizéből megtöltjük kulacsainkat. Hamarosan be is érünk a sátortáboros ellenőrzőpontra, ahol 4 darab! palacsintát kapunk, áfonyalekvárral és tejszínhabbal, plusz a szokásos kávé vagy tea. Éppen falatozunk és a lábainkat frissítjük fel, mikor befut, pontosabban berepül az utánpótlás. Helikopterrel hozzák a palacsinta alapanyagot és a váltást a pontra. Így megy ez itt, utak ugyanis nem nagyon vannak, csak nekünk gyalogosoknak valók.

Fjallraven-classic-helikopter

Leérünk az abisko-i tó partjára, megebédelünk az Abiskojaure menedékháznál, majd megkezdjük 110 kilométeres túránk utolsó 10 kilométerét. Tempósan haladunk, esőfelhők közelednek. 10 km, még 5 km, már csak 3 - és elkezd esni. Legalább van alkalmunk poncsóink tesztelésére. Mire elérjük Abisko szélét, már hallatszik az időnként felcsapó tapsvihar és hujjogás. Még pár kanyar a településen belül és beérünk a célba.

Tapsvihar, kiabálás, mosolygós eszegető, iddogáló emberek, hurrá hangulat. Megkapjuk az utolsó pecsétet az igazolófüzetbe, díjazásként felvarró és arany medál jár, plusz kapunk egy-egy jegyet a tombolahúzásra.

Egy nagy számi sátor szolgál a tombolahúzásra és itt mérik a különböző alkoholos italokat is. Legszerencsésebb túratársunk Edó elnyeri a fődíjat, jövőre ingyen indulhat a túrán. Csak megérte bejönni a célba. Kifizetjük a kempinghasználati díjat, sátorállítás, vacsora és egy forró zuhany után nyugovóra térünk. Hihetetlen de, amire közel egy éven át készültünk véget ért.

Másnap bőven van időnk a vonatunk indulásáig., kicsit felfedezzük a helyet. Fjällräven sátorexpó, Primus, Mora és Light My Fire termékbemutató, jó néhány svéd outdoor márka képviselteti magát. A fák között kifeszített nyugágyakon heverésző és folyamatosan érkező túrázók. Utóbbiakból lesznek hamarosan az előbbiek. Minél nagyobb a beérkező csapat, annál nagyobb a célban az ováció. Lehetőség van különböző teljesítői pólók és természetesen bármilyen egyéb Fjällräven ruházat vásárlására is.

Fjallraven-classic-pallo

Kiváltjuk az előreküldött csomagunkat a depóból és elindulunk a vonathoz, indulás haza. Megcsináltuk, majd' egy évig készültünk rá és most vége. Nehéz elhinni, olyan gyorsan eltelt ez a - utazásokat is számolva - bő egy hét.

Megszerettük a svéd lappföldet, és azt hiszem mindannyiunk nevében mondhatom, hogy a Fjällräven Classic méltó volt hírnevéhez.

Nézd meg a túra utolsó két napjáról szóló képes-filmes beszámolónkat!